הפרעות במפרק הלסת

על פי מחקרים בתחום כירורגית הפה והלסת אחד מכל עשרה אנשים בממוצע סובל מהפרעה כזו או אחרת בחלל הפה והלסת. בדרך כלל לוקח זמן יחסית לגלות שההפרעה אכן קשורה למפרק הלסת, אבל מי שמצליח לגלות את זה מוקדם יכול למנוע התדרדרות בקלות יחסית. אם ההפרעות מתגלות מוקדם ניתן לתקן אותן בעזרת מנוחה ללסת, אי לעיסת מסטיקים, הימנעו מפיהוקים גדולים וכולי. כל אלו יכולים לעצור התדרדרות במידה וההפרעה התגלתה מוקדם יחסית. במידה ולא כך המצב, יכול להיות שיהיה צריך לערב כירורג שיטפל במקרה.

תסמינים נפוצים להפרעות בלסת

התסמינים הנפוצים ביותר כשחווים הפרעות במפרק הלסת יהיו:
  • כאבים בפה
  • אובדן טווח תנועת הפה והלסת
  • כאבי ראש או כאבי פנים
  • נעילה של מפרק הלסת
  • רעשים בפתיחת או סגירה של הפה

כל התסמנים מתחילים באופן קל יחסית ומחמירים עם הזמן. רוב המטופלים מדווחים על כאבי פנים וראש בתחילה וכאבים בכלל באזור הלסת באופן קבוע או חלקי. כאבי אוזניים נפוצים מעט פחות ואליהם מדווחים כחמישים אחוזים מהסובלים מהתופעה. רעשים בפתיחת או סגירה של הפה עלולים לצוץ גם. סחרחורות עלולות לקרות ותחושה של חוסר יציבות עלולה להופיע. לעיתים ישנה תחושה של גודש מסוים באוזניים של המטופלים.

אבחנה של הפרעה במפרק הלסת

בדיקה אצל רופא בתחום תבדוק את טווח התנועה של הלסת, נקודות בהן ישנה רגישות וכולי. יבוצעו בדרך כלל גם צילומי רנטגן כדי לברר האם ישנן הפרעות במפרק הלסת. הרעיון הוא לשלול כל בעיה אחרת בשיניים שיכולה לגרום לאותן התחושות ורק לאחר מכן לאבחן שהבעיה אכן במפרק הלסת. לעיתים כשישנם מקרים קשים יותר, נאלצים הרופאים המטפלים לבצע הדמיות של המקום כדי לחפש פגמים או בעיות שיוצרים את הכאבים.

טיפול בכאבים ובבעיה עצמה

בדרך כלל מחלקים את הטיפול בבעיות או הפרעות במפרק הלסת לשני חלקים. האחד הוא טיפול בכאב עצמו והשני הוא טיפול בבעיה. התייעצות עם כירורג פה ולסת נדרשת כדי להבין אילו דברים כדאי לבצע ובאיזה סדר. הרופא יבחן את הבעיה הספציפית ויבנה עבורה תוכנית טיפולים עבור הבעיה עצמה ועבור הכאבים.

בדרך כלל בכאבים ניתן לטפל בטיפול תרופתי. משככי כאבים שונים או תרופות להרפיית השרירים יקלו על המטופל. בבעיה עצמה מטפלים בעזרת סד לילה כדי לאפשר פתיחה קלה של הפה ומיתון של הלחץ על מפרק הלסת. ניתן לטפל בבעיה גם בעזרת פיזיותרפיה מתאימה עבורה.

אם אתם מרגישים כאבים בלסת יכול להיות שאתם סובלים מהפרעה אמיתית. כדאי מאוד ללכת לרופא העוסק בתחום שיאתר את הבעיה כדי שתוכלו לבנות תוכנית טיפולים נכונה ומתאימה עבורכם. לכל אדם יש תוכנית אחרת שיכולה להתאים לו ולשפר את הכאבים שלו. לכן כדאי מאוד שרופא מומחה בתחום יפגוש אתכם ויבנה לכם אחת כזו.