חידוש טיפולי שורש

חידוש טיפולי שורש נדרש כאשר טיפול שורש בוצע בשן קודם לכן לא צלח ולא החזיק מעמד לאורך השנים במקרה כזה, ניתן לבצע תיקון, או חידוש של הטיפול הקודם. בהליך לא מורכב מאוד אבל חייב להתבצע על ידי מומחה מאחר והוא אינו פשוט.

סימפטומים שמודיעים שיש צורך לחדש את טיפול השורש

הסימפטום הנפוץ שיותר למקרה שמצריך חידוש טיפולי שורש הוא כאב. הכאב הזה נגרם בדרך כלל מדלקת בקצה שורש השן. את דלקת זאת ניתן לאבחן רק בעזרת צילום. בצילום יהיה ניתן לראות שיש איזה שהיא ציסטה דלקתית בקצה השורש. מה שאומר שטיפול השורש הקודם לא נאטם כראוי או לא נוקה כראוי, מאחד והתפתחה בשם דלקת פעם נוספת. ניתן לתקן ורצוי לתקן טיפול שורש אם הוא לא נראה טוב. הנראות יכולה להעיד שהטיפול אינו אטום כראוי. במקרה כזה רצוי לטפל עוד לפני שמתחילים כאבים ומופיעה דלקת.

התהליך של חידוש טיפול השורש

חידוש טיפולי שורש דומה מאוד לטיפול השורש המקורי והוא תלוי באבחנה הנקודתית של הבעיה. בדרך כלל ההליך יתחיל באבחון המצב וצילומים של חלל הפה. לאחר אבחון יתחיל טיפול במתן אלחוש מקומי שלאחריו סולק הסתימה, המבנה או הכתר שהותקן בפעילות הקודמת. לאחר מכן תנוקה השן היטב מעששת והרופא יפתח גישה אל חלל מוך השן. מוך השן ינוקה מכל דלקת, נמק או לכלוך תוך הרחבה של התעלה. ממנה יסלק הרופא את חומר האיטום הישן. לאחר ייבוש האזור הרופא ימלא את התעלה בעזרת חומר מיוחד ויוודא שאכן הפעם ישנה אטימה מיטבית. לאחר שמניחים איטום זמני יבוצע איטום קבוע על ידי שחזור או הדבקה חוזרת של השחזור הישן במידה וניתן.

טיפול שיניים

ההבדלל בין הטיפול המקורי לחידוש

חידוש טיפולי שורש הוא למעשה תיקון לטיפול המקורי, החידוש יהיה מורכב מעט יותר מהטיפול הקודם, מאחר יש צורך לסלק ולתקן את הבעיות שיצר הטיפול הקודם. על הרופא יהיה לסלק בעזרת חומרים כימיים את כל חומר האיטום הקודם ואת הלכלוכים הנוספים שנמצאים בתעלות השורש ולאטום מחדש את השן. בטיפול שורש רגיל העבודה היא על השן ולא על שאריות של טיפול שורש קודם. מה שמקל משמעותית על העבודה ועל הפרוצדורות הנדרשות לשמה.