טיפולים בהפרעות פונקציונליות של מערכת הלעיסה

טיפולים בהפרעות פונקציונליות של מערכת הלעיסה הפכו נפוצים הרבה יותר בשנים האחרונות מאחר ויותר אנשים הפכו מודעים לבעיה. ההפרעות, שנקראות בקיצור גם TMD, פוגעות בשירים שמבצעים בעזרתם את הלעיסה, את הפתיחה והסגירה של הלסת ואת שרירי החיוך או הפיהוק. זאת גם הסיבה שאלו המקרים בהם הכי כואב למי שסובל מהפרעות אלו. הרגשה של כאבים בפנים, בראש ובלסת, שאינם נובעים מכאבי שיניים רגילים, יאופיינו על ידי רופא מומחה ככאלו שנוסעים מהפרעה הקשורה בשרירי הלסת או במערכת הלעיסה. הוא יתאים טיפול לכל לקוח ומשם הדרך להחלמה, ברוב המקרים, תהיה מהירה.

תסמינים להפרעות במערכת הלעיסה

לפני שעושים טיפולים בהפרעות פונקציונליות של מערכת הלעיסה ישנם תסמינים לא פשוטים שחווים אלו המתמודדים עצם. התסמין הראשון והנפוץ ביותר הוא כאב חזק, רציף או קטוע, במפרק הלסת עצמו, בשרירים בעת לעיסה או פיהוק, או בצוואר. הכאב מתואר על ידי פציינטים כבלתי נסבל, כך שיהיה קשה מאוד לפספס אותו. התסמין השני הבולט ביותר, עליו מדווחים אלו הסובלים מהפרעות של מערכת הלעיסה הוא הגבלה כל שהיא בתנועת הלסת. זאת תהיה מלווה בקושי בפתיחת הפה וכאבים הנלווים לכך. חלק מהמטופלים מדווחים על תסמין נוסף של רעשים, קליקים או חריקות בעת תזוזה של המפרק עצמו. בכל מקרה, אם אתם מרגישים כאב בעת פיהוק, דיבור או לעיסה, יכול להיות שאתם סובלים מ TMD.

אלו הם למעשה התסמינים הבולטים ביותר והנפוצים ביותר. במידה ולא מתחילים בצורה מסודרת טיפולים בהפרעות פונקציונליות של מערכת הלעיסה הם מחמירים בהדרגה מיום ליום. במידה ולא מטפלים בתסמינים זה עלול ממש לגרום לפגיעה מוחשית בחיי היום יום עד למצב של כאב בעת אכילה משמעותי כל כך עד שנמנעים מאכילה שדורשת לעיסה. עוצמת הכאבים עולה ללא טיפול והאופי הכרוני של המחלה מחמיר גם הוא מה שיכול לגרום להתדרדרות מהירה של המחלה עצמה ומצבים לא נעימים למטופל.

מה הטיפול ואיך מגיעים אליו

טיפולים בהפרעות פונקציונליות של מערכת הלעיסה מתחלקים לשניים, כאלו שמטפלים בכאבים וכאלו שמטפלים בהפרעה עצמה. למעשה, צריך לפנות לרופא שיניים על מנת שישלול שיש כל בעיה אחרת בשיניים ויאבחן שמדובר בהפרעה בלסת ובמערכת הלעיסה. אותו הרופא יהיה גם זה שיבנה עבורכם את שיטות העבודה והטיפולים לשם טיפול בבעיה. כאמור, טיפולים נגד הכאבים, בדרך כלל כדורים שמלווים בטיפול נגד הבעיה בעצמה. הטיפול בבעיה עצמה נעוץ בשינוי של חיי היום יום ודברים שצריך לשלב בשגרת החיים. כל אדם מאובחן בבעיה אחרת ומקבל טיפול שונה בהתאמה למצבו ולחומרת הבעיה.

לסיכום, במידה וישנה איזה שהיא תחושה שמתאימה לתסמינים הנפוצים יותר או פחות, כדי מאוד לפנות לרופא השיניים לפני שהבעיה מחמירה. טיפולים בהפרעות פונקציונליות של מערכת הלעיסה פשוטים יחסית ויכולים לשנות את החיים של מטופלים שסובלים מהפרעות אלו. טיפולים פשוטים יחסית יחד עם אבחון מוקדם של הבעיה יהפכו אותה לבעיה קטנה שמטופלת מהר. לעומת זאת, הזנחה והתעלמות מהבעיה יחמירו אותה באופן משמעותי עד למקרים בלתי הפיכים או כאלו שמצריכים התערבות כירורגית של מומחה פה ולסת. ברוב המקרים, בעזרת טיפול מתאים ניתן לטפל בהפרעות אלו בקלות ומהירות יחסית ולהפוך אותן לנחלת העבר.