טיפול במפרקי הלסת

הליך כירורגי יכול להיות חלק בלתי נפרד מהפתרון שבו בוחרים עבור התמודדות עם הפרעות במפרק הלסת. בין היתר, הפרעות במפרק הלסת גורמות לכאבים ולמגבלות תנועה. בשביל לזהות הפרעות במפרקי הלסת, אפשר לעקוב אחר קליקים, רעשים, טנטון וקושי בפתיחה של הפה. במקרים אחרים, ייתכן וניתן יהיה להצביע על הפרעות במפרק הלסת לאחר הופעת תסמינים ובהם מגבלת תנועה של הלסתות, נעילת מפרקי לסת או כאבים בזמן הלעיסה.

החדשות הטובות הן שהתייעצות עם רופא מומחה לכירורגיית פה ולסת יכולה לסייע בתיאום טיפול במפרקי הלסת כמה שיותר מוקדם. במקביל, ניתן לנסות לפתור את הבעיה עם טיפול שמרני יותר כגון פיזיותרפיה או התאמת סד לילה למבנה הפה והלסת של המטופלים. בכל מקרה, המטרה היא לשפר את איכות החיים של גברים ונשים בטווח רחב של גילאים כדי לטפל במפרקי הלסת עד להעלמת הכאב.

אבחון ומקור הבעיה לפני טיפול במפרקי הלסת

התפקיד העיקרי שמבוצע על ידי רופא שיניים שהוא גם כירורג מגלם בתוכו את הכלים שעומדים לרשותו עבור אבחון ומקור של הבעיה. אם לא מאבחנים את מקור הבעיה בצורה מדויקת, לא ניתן יהיה לטפל בה בצורה אפקטיבית. בפועל, התפקיד של רופא השיניים הוא לבדוק למשל האם מדובר על בעיית שרירים או מפרקים, על בעיה זמנית או על בעיה תורשתית.
לאחר שמאבחנים את מקור הבעיה, ניתן גם להיכנס לעובי הקורה כדי להשוות בין אפשרויות טיפול במפרקי הלסת:

1. טיפול שיניים מתקן – רופא שיניים שהוא גם כירורג יכול להמליץ על טיפול שיניים מתקן. במסגרת טיפול שיניים מתקן, מנסים לשפר את המנשך בחלל הפה והלסת של המטופלים באמצעות איזון של פני שטח השיניים או השלמת שיניים חסרות. במקרים אחרים, אפשר לשקול טיפול שיניים מתקן שמבוסס על החלפת סתימות או כתרים.
  2. ניקור המפרק – תהליך מורכב יותר שעליו עשוי להמליץ רופא שיניים שהוא גם כירורג מכונה ניקור המפרק. כאן מחדירים מחט לחלל הפה ואל המפרק, כדי לבצע שטיפה של המפרק ולסלק ממנו תוצרת דלקת ופסולת. התהליך עצמו מתבצע באחוזי הצלחה גבוהים, אך הוא כרוך בחוסר נוחות מסוים מצד המטופלים.
  3. ניתוח – כמובן שבתחום האחריות של רופא שיניים שהוא גם כירורג נמצאת האפשרות של המלצה על ניתוח. זו כמובן המלצה שנותנים רק אם אף טיפול שמרני אחר לא משיג את התוצאות הרצויות, כי המטרה היא לבצע ניתוח להחלפה או לתיקון של המפרק. בכל מקרה, היעילות של הניתוח תלויה בין היתר במקצועיות של הרופא וברקע הבריאותי והרפואי של המטופל.

טיפול במפרקי הלסת

האם ניתן לבצע טיפול עצמי?

רופא יכול לזהות ולאבחן את מקור הבעיה כדי להמליץ על טיפול עצמי במפרקי הלסת. טיפול עצמי מן הסוג הזה כמובן לא מתאים לנסיבות חמורות, אך הוא יכול לסייע להתמודדות עם תחושת חוסר הנוחות או במהלך ההמתנה לניתוח.

טיפול עצמי מבוסס על הגברת המודעות של המטופלים להרגלים כגון סטרס, מתח ודחק שגורמים להידוק הלסתות ולחריקת שיניים. עם הזמן, השאיפה היא להגיע למצב שבו המטופלים גם נמנעים מלעיסת חפצים שונים שמחמירים את הסימפטומים ואת הכאבים. בכל מקרה, צריך לבחור איש מקצוע.