עקירת שיניים

מדוע יש צורך לעקור שן?

הסיבה הנפוצה ביותר היא עששת, מאחר והיא פוגעת ברבדים של השן וגורמת לריקבון. כמובן שהעדיפות היא תמיד לנסות ולבצע טיפולים כדי לעצור את הזיהום, לנקות את הריקבון ולסתום את החור שנוצר. אך במקרים שבהם העששת חמורה ונגרם נזק גדול מדי לשן או לשיניים, אין ברירה אלא לבצע עקירה.
חשוב לדעת שאם לא מטפלים בעששת הבעיה לא תיעלם מעצמה, אלא רק תלך ותחמיר, ולכן העקירה חיונית כדי למנוע סיבוכים וכאבים נוספים.

סיבה נוספת לביצוע של עקירות היא כדי לאפשר לשיניים לבקוע בצורה תקינה, למשל כאשר שן חלב לא נשרה ומונעת בקיעה של השן הקבועה, או במצב שבו השיניים צפופות מדי ובקיעת השן תגרום לכאבים ועיוות.

ישנם מצבים שבהם שיני הבינה אינן בקעו בצורה תקינה, והן גורמות לכאבים ואף פוצעות את הלחי וגורמות לדלקות חוזרות.

לעיתים יש צורך לבצע את העקירה במסגרת של טיפולים ליישור שיניים, או במסגרת של תהליך מקיף לשיקום של הפה, למשל כדי להתחיל בהשתלת שיניים או שימוש בשיניים תותבות.

מה ההבדל בין עקירה רגילה לעקירה כירורגית?

עקירה רגילה מבוצעת כאשר יש גישה נוחה לשן, וניתן לעקור אותה בקלות. בשלב הראשון רופא השיניים יאלחש את המקום באמצעות זריקות אלחוש מקומיות, ולאחר מכן בעזרת כלים מתאימים הרופא אוחז בשן ומבצע תהליך איטי ומבוקר של נדנוד ומשיכה. המטרה היא לשחרר את השן ממקומה ולהוציא אותה. לאחר מכן הרופא יניח מנשך שמטרתו לעצור את הדימום ולהתחיל בתהליך ההחלמה.

עקירת שיניים רגילה היא פעולה פשוטה ושגרתית, אשר נמשכת כמה דקות לאחר האלחוש. אך ישנם מצבים שונים שבהם לא ניתן לבצע עקירה פשוטה בגלל המצב והמיקום של השן. למשל כאשר חלק גדול של השן נשבר, או כאשר השיניים לא בקעו בצורה תקינה ורובן נמצאות מתחת לרקמות הרכות של החך.
במצבים מורכבים יותר יש צורך לבצע עקירה כירורגית, שדורשת עבודה של רופא שיניים כירורג. הוא יבצע חיתוך של רקמת החך כדי לקבל גישה טובה יותר אל השן. לעיתים יש צורך לבצע שברים עדינים בשן על מנת להוציא אותה בחלקים קטנים ובצורה מבוקרת, כדי לא לגרום לנזק נרחב. לבסוף הרופא יתפור את המקום ויוודא כי הדימום נפסק.

לתיאום פגישה וקביעת תור תקשר עכשיו: 0723212980

עקירת שיניים

הכנות לקראת העקירה

לפני שמגיעים לבצע את הפרוצדורה הרופא צריך כמובן לקבל את ההחלטה כי זו הפעולה הנכונה והמתאימה עבורכם. במידה והגעתם לרופא בעקבות כאבים, עששת ותהליך דלקתי, הרופא יבדוק את השיניים ויקבע את מידת החומרה ואת אופן הטיפול. אם אתם מתחילים בתהליך אורתודנטי או בתהליך של שיקום הפה, ביצוע העקירות יהיה כחלק מתוכנית טיפול מסודרת ומפורטת. בדרך כלל יש צורך בצילום רנטגן של השיניים כדי לקבל עוד מידע על מצב השן, מיקומה וכדומה. במידה ויש צורך בבדיקות או בצילומים נוספים, רופא השיניים יפנה אתכם.

לעיתים יש צורך לקחת אנטיביוטיקה כמה ימים לפני העקירה, למשל כאשר יש זיהום ודלקת חריפה סביב השן, או עבור אנשים שנמצאים בקבוצות סיכון להתפתחות של זיהומים לאחר הטיפול. גם כאן כמובן שתקבלו מרשם והנחיות מסודרות.

תהליך ההחלמה

מיד לאחר העקירה רופא השיניים יוודא כי הדימום נפסק וכי אתם חשים בטוב. יש אנשים שמרגישים חולשה במהלך הטיפול בגלל הלחץ הנפשי שכרוך בכך – זו תופעה טבעית לחלוטין, וחשוב שתעדכנו את הרופא. לאחר העקירה חשוב להמתין במרפאה כדי להתאושש וכדי לוודא שאתם אכן חשים בטוב ויכולים לצאת לביתכם. בשעתיים הראשונות לאחר העקירה אסור לאכול או לצחצח את השיניים, וכמובן לא לצרוך משקאות מלבד מים.

בשלב זה האלחוש או ההרדמה המקומית עדיין לא התפוגגו לחלוטין, ולכן תרגישו קושי מסוים לבצע פעולות בסיסיות כמו דיבור ושתייה, ויכול להיות שתחושו נימול באזור הנקודתי של ההרדמה. גם זה מצב רגיל וטבעי, אשר צפוי לחלוף כאשר ההרדמה תתפוגג לחלוטין.

בימים הראשונים חשוב להימנע מפעולות מאומצות וכן להקפיד על תזונה רכה בטמפרטורה פושרת. מומלץ להימנע לחלוטין משתיית אלכוהול וכן מעישון – לפחות ב-24 השעות הראשונות לאחר הטיפול. כמו כן, רופא השיניים ינחה אתכם כיצד לשמור על היגיינת הפה בימים שלאחר העקירה. בנוסף צפויים כאבים ונפיחות, אך אם הכאבים אינם פוחתים בהדרגה, או אם אתם חווים סימפטומים נוספים כמו חום, דימום וכדומה – חשוב מאוד לעדכן את המרפאה ולהתייעץ עם הרופא כיצד לנהוג.

עקירת שן מחיר

כיצד מתמודדים עם החרדה?

עבור רוב האנשים טיפול במרפאת שיניים הוא תהליך שמלווה בחששות ופחדים, ובמיוחד כאשר צריך לבצע טיפול פולשני כמו עקירה. רובנו מצליחים להתגבר על החששות ולהגיע לטיפול, אך לפעמים החשש הופך להיות חרדה – מצב שמקשה מאוד על ההתמודדות. לא פעם החרדה מובילה לדחיינות ואף להימנעות מוחלטת מטיפולים אפילו במצבים של עששת חריפה ודלקות.
אם אתם חווים חרדה, חשוב שתדעו שאתם לא חריגים ולא היחידים שמרגישים כך. עוד בטרם הטיפולים חשוב לעדכן את המרפאה כי זהו המצב, כך שהרופא שלכם יהיה מודע ויוכל לסייע לכם בדרכים שונות.

היגיינת פה – להקדים תרופה למכה

בתחילת המאמר ציינו כי עששת היא הסיבה הנפוצה ביותר שגורמת לעקירת שיניים. אומנם המודעות לנושא השתפרה מאוד בעשורים האחרונים, אך עדיין חשוב לנו להדגיש זאת שוב. כדי להפחית את הסיכוי להתפתחות של עששת חשוב ומומלץ לצמצם צריכת סוכר, ממתקים ומשקאות מתוקים, וכמובן להקפיד על צחצוח, שימוש במי פה ובחוט דנטלי.

בנוסף חשוב להגיע לבדיקה שגרתית אצל רופא השיניים לפחות אחת לשנה, ולהגיע לשיננית לטיפול של ניקוי השן והסרת אבנית לפחות פעמיים בשנה. בזכות המעקב השגרתי הרופא יוכל לזהות בעיות כבר בשלב הראשוני, כך שהטיפול בעששת יהיה קל ונקודתי ולא ידרוש עקירה של השן.